Onze specialisten staan voor je klaar!
Contact opnemenThuiswerken… het brengt een hoop kosten met zich mee waar voorheen op kantoor geen sprake van was. Wie betaalt bijvoorbeeld de koffie die de werknemer thuis drinkt? Wie betaalt die thuiswerkplek? Heb je eigenlijk nog recht op een reiskostenvergoeding als je deels thuis werkt? We hebben de vergoedingen en regelingen hieromtrent voor je op een rij gezet.
De werkgever heeft een zorgplicht vanuit de Arbowet: vanuit deze zorgplicht moet een werkgever ervoor zorgen dat de werknemer thuis zijn werk veilig en gezond kan doen. De werkgever is hiervoor verantwoordelijk, ook voor de kosten die dit met zich meebrengt. Qua facilitaire middelen zoals koffie, licht en wc-papier zijn geen keiharde verplichtingen gesteld.
Per 1 januari 2022 introduceert het kabinet een onbelaste thuiswerkkostenvergoeding. Het doel van deze regeling is om de extra kosten voor werknemer door het thuiswerken te compenseren. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om kosten voor water- en elektriciteitsverbruik, verwarming, koffie, thee en toiletpapier. Deze regeling wordt in het leven geroepen omdat veel werknemers en werkgevers afspraken willen maken om ook na de crisis (gedeeltelijk) thuis te blijven werken.
De regels omtrent deze vergoeding kort op een rij:
Middelen zoals computers, mobiele communicatiemiddelen, gereedschappen en dergelijke worden vergoed indien deze voldoen aan het noodzakelijkheidscriterium. Dit noodzakelijkheidscriterium is van toepassing als:
Indien deze middelen niet voldoen aan de voorwaarde van het noodzakelijkheidscriterium, gaat deze ten koste van de vrije ruimte (indien de werkgever deze als eindheffingsloon aanwijst). De werkgever 80% eindheffing verschuldigd voor zover de vrije ruimte wordt overschreden.
Wil de werknemer een duurdere uitvoering van de noodzakelijke voorziening? Dan mag daarvoor een eigen bijdrage worden gevraagd. De werkgever mag ook een eigen bijdrage vragen voor privégebruik. De werknemer mag een privévoordeel hebben van de voorziening. Dat voordeel hoeft niet te worden doorgerekend in het loon.
De werkgever is vanuit de Arbowet verplicht om de werknemer te voorzien van een werkplek waar hij veilig en gezond aan kan werken. Dat geldt op kantoor, maar dat geldt ook voor de thuiswerkplek. Een werknemer mag geen eigen bijdrage betalen aan arbovoorzieningen. De thuiswerkplek mag dus ook niet worden vergoed uit het keuzebudget van de werknemer. ‘Arbovoorzieningen’ zijn bijvoorbeeld een bureaustoel, een bureau en een bureaulamp; middelen die (gedeeltelijk) worden gebruikt op de werkplek en nodig zijn om te voldoen aan de Arbowet.
Indien deze middelen aan bepaalde voorwaarde voldoen, vallen ze onder de gerichte vrijstelling. Voldoet een arbovoorziening niet aan de voorwaarde? Dan gaat de vergoeding ten koste van de vrije ruimte. Wordt de vrije ruimte overschreven? Dan moet de werkgever 80% eindheffing betalen voor alles wat de vrije ruimte overschrijdt.
Onderstaand hebben we de voorwaarden beschreven waaraan voldaan moet worden om aanspraak te maken op de gerichte vrijstelling voor arbovoorzieningen:
We zien veelvuldig de situatie dat werkgever werknemers een bepaald budget beschikbaar stellen dat zij mogen gebruiken voor het inrichten van hun thuiswerkplek (al dan niet met factuur). Wij raden absoluut af om dit te doen:
We helpen je graag bij het opstellen van een goed thuiswerkbeleid. Hierbij kunnen we samen tot een maatwerkoplossing komen. Op die manier kan een beleid worden opgesteld waarin rekening wordt gehouden met wettelijke eisen, plichten en best practice, maar ook met de wensen vanuit de werkgever, werknemers en het karakter van het bedrijf.
Neem contact met ons op om vrijblijvend hierover in gesprek te raken.