De meest voorkomende klacht waar we dagelijks hulpvragen over ontvangen is rugpijn tijdens of na het zitten. Met name lage rugpijn tijdens of na het zitten en opstaan, zijn de klachten die we vaak horen. Deze klachten gaan vaak ook gepaard met nekpijn. Pijn in de onderrug bij beeldschermwerk is ook nog steeds een belangrijke oorzaak van ziekteverzuim. Het grote kenmerk van deze klachten is telkens weer dat er sprake is van te weinig variatie van houding.

rugpijn zitten

Te veel en te lang zitten

Veruit de grootste veroorzaker voor rugpijn is een gebrek aan houdingsvariatie. De Nederlandse beroepsbevolking staat bekend als Europees Kampioen zitten: we zitten heel wat uurtjes overdag op kantoor of in de auto (beeldschermwerk, vergaderingen, files, etc.) om vervolgens ’s avonds in dezelfde houding te lezen, werken of te ontspannen. De gewrichten en spieren van de wervelkolom worden gewoonweg te weinig gebruikt, waardoor rugpijn tijdens het zitten ontstaat. Het is belangrijk om regelmatig op te staan, en niet de hele dag te blijven zitten. We adviseren om ieder half uur minstens 2 minuten niet te zitten. Je kunt dan even weggaan van de werkplek, of staand werken. Een zit-sta bureau kan hierin een uitkomst bieden. Merk je dat je gewoonweg vergeet op te staan, omdat je zo druk bent met je werk? Dan kan een IntelliDesk zit-sta bureau de oplossing zijn. Deze bureaus kunnen worden gekoppeld aan je PC of laptop. Vervolgens krijg je meldingen op het bureaublad dat het tijd is om te gaan staan/ zitten. Met 1 klik op de knop is het bureau vervolgens in te stellen op jouw persoonlijke zit- of stahoogte.

Rugpijn door verkeerde zithouding

Een andere belangrijke oorzaak van rugpijn is een ongezonde zithouding. Deze zithouding wordt gekenmerkt doordat de normale, gezonde krommingen van de wervelkolom verdwijnen. In plaats van de natuurlijke dubbele-S-vorm, neem je een ronde houding aan. Deze ronde zithouding leidt tot eenzijdige druk op tussenwervelschijven: de wervels bevinden zich niet langer recht boven elkaar, maar in een wig. Hierdoor worden de gewrichten rondom de wervellichamen ongunstig belast. Het gevolg daarvan zijn onnodige trekkrachten op de banden van de wervelkolom. Als compensatie wordt lokaal de spierspanning verhoogt, wat vervolgens ook voor pijnlijke spieren zorgt.

Wanneer mensen veel en lang een ronde zithouding aannemen, worden de gewrichtsbanden rond de wervelkolom te veel en langdurig op lengte gebracht. Vergelijk dit met de spanning die je kunt voelen aan je enkelgewricht. Als de spanning maar lang genoeg aanhoudt, dan verdwijnt het vervelende gevoel en verleng je als het ware de gewrichtsband. Op den duur geven deze banden dan te weinig steun en stabiliteit aan je (wervel)gewricht. Het resultaat is dan een nog rondere zithouding, en natuurlijk meer pijn in de rug bij het zitten. Ook ontstaat er dan vaker rugpijn tijdens het liggen. De lage rugpijn die ontstaat bij het zitten en opstaan is daar dan ook een typisch voorbeeld van.

Zowel de ongunstige positie van de gewrichten alsook de spierspanning levert vaak de nodige pijn in de onderrug tijdens het zitten. Met name de lage rugpijn bij zitten èn opstaan wordt door therapeuten vaak als rode vlag gezien. Dit betekent dat er met grote alertheid gekeken dient te worden naar de samenhang van de klachten en een mogelijke veroorzaker. De verkeerde zithouding kan worden gecorrigeerd door een gerichte houdingsanalyse (zoals wij uitvoeren in ons zitlab), een zitoplossing die (onbewust) aanzet tot het corrigeren van de zithouding en de juiste coaching bij het veranderen van deze lichaamshouding.

Veel voorkomende rugklachten bij zitten

De meeste mensen met pijn in de rug tijdens het zitten kampen met aspecifieke rugklachten (zo’n 95%). Aspecifiek houdt in dat geen duidelijke lichamelijke afwijking kan worden gevonden als oorzaak voor de klachten (hernia, zenuwbeknelling, etc.). Wanneer iemand ‘door zijn rug gaat’ is dan ook meestal sprake van aspecifieke rugklachten, ook wel spit of lumbago genoemd. Het grootste kenmerk van deze klachten is pijn in de onderrug bij het zitten, maar met name ook de bewegingsbeperkingen die ontstaan.

Andere mogelijke oorzaken van rugklachten zijn bijvoorbeeld het ontstaan van een hernia (uitpuiling van een tussenwervelschijf), artrose (slijtage), artritis (ontsteking aan gewrichten in de rug) en bekkeninstabiliteit.

Begin met een goede stoel

De oplossing is te vinden in het gebruik van een goede stoel als je rugpijn bij zitten hebt. Ook als je rugpijn na het zitten hebt, of als je lage rugpijn hebt bij zitten en opstaan is het gebruik van een goede stoel aan te raden. Maar wat is nou eigenlijk een ‘goede stoel’? Wij hanteren daarbij als uitgangspunt, dat jij als gebruiker een bepaald niveau van comfort mag verwachten. Maar: alles wat lekker is, is lang niet even gezond voor je en alles wat gezond is, is lang niet altijd even lekker! Vandaar dat we je uitnodigen om een afspraak te maken in ons zitlab: hier kunnen we je therapeutisch adviseren (ergotherapeut/ fysiotherapeut) en je kunt door de cameraopstelling zelf nagaan of je in de juiste houding zit. Een goed ingestelde stoel zal je houding corrigeren en je ook prikkelen om in beweging te blijven op de stoel.

Er zijn veel verschillende goede stoelen verkrijgbaar op de markt. Er zijn eveneens nog meer stoelen verkrijgbaar die wij niet verkopen, aangezien deze die niet passen binnen onze ergonomische visie.

De juiste stoel vinden we samen: dat betekent dat jij de stoel prettig vindt in het gebruik en dat wij vinden dat het een bijdrage geeft aan de oplossing van het probleem. Bij Ergonomiespecialist koop je dan ook geen stoel: je koopt er de oplossing!

Alleen op die manier willen wij te werk gaan: dat betekent dat we mensen met rugpijn bij zitten blijven ondersteunen in de zoektocht naar de juiste oplossing. In de meeste gevallen lukt het ons echter om na de uitvoerige adviesafspraak de juiste oplossing voor de pijn in de onderrug bij zitten aan te bieden en te proberen in het zitlab.

Een goede zithouding

Je hoort wel eens vaker de stelling dat de juiste zithouding altijd de volgende houding is. Daarmee wordt bedoeld, dat het altijd goed is om je houding zo vaak mogelijk te variëren. Op die manier zit je dan nooit helemaal stil. Voor mensen met lage rugpijn bij zitten en opstaan blijkt dat het variëren zeer goed helpt tegen klachten. Ook als de rugpijn na zitten ontstaat, is het afwisselen van houding een zeer goed hulpmiddel.

Wat ons vaak opvalt, is dat de gemiddelde Nederlander niet meer weet wat eigenlijk een goede houding is. Dat heeft naar onze mening veel te maken met het overmatig passief zitten. Hierdoor verliezen we een groot deel van het lichaamsbewustzijn, waardoor we een kromme ongezonde houding aannemen.

Om een gezonde, neutrale en goede houding te realiseren is een optimale gewichtsverdeling op de wervelkolom van belang: het heupgewricht, schoudergewricht en het oor-gat dienen in één lijn te staan. Bij het gebruik van een traditioneel gevormde stoel (met een rugleuning) zal deze lijn een klein beetje afwijken van de loodlijn (naar achteren). Gebruik je een stoel zonder rugleuning? Zorg er dan voor dat deze lijn volledig in het lood staat.

Het je rugklachten en wil je onze hulp bij het optimaliseren van je werkplek? Je bent welkom in ons zitlab voor een adviesafspraak. We kunnen ook ter plekke komen voor een werkplekonderzoek. Uiteraard kun je ons ook gewoon bellen voor advies (045 546 66 40). Dan kijken we samen verder welke stappen het best kunnen worden genomen.